Zmiany w przepisach dotyczących kontroli drogowej od 7 listopada. Sprawdź na co musisz szczególnie zwrócić uwagę

Opublikowano:
Autor:

Zmiany w przepisach dotyczących kontroli drogowej od 7 listopada. Sprawdź na co musisz szczególnie zwrócić uwagę - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości

Od 7 listopada weszło w życie rozporządzenie, które nakłada na kierowców i kontrolujących dodatkowe obowiązki i uprawnienia. Co się zmienia? Kiedy policjant może zabrać kierującemu prawo jazdy?

 

Jak napisano w komunikacie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, celem zmian w rozporządzeniu jest doprecyzowanie dotychczasowych procedur działania np. policji.

Nowe uprawnienia dla kierowców i funkcjonariuszy

Od listopada kierowcy i funkcjonariusze zyskają nowe obowiązki i uprawnienia.

„Policjant, a także inspektor Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusz Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej oraz Służby Celno - Skarbowej, podczas kontroli drogowej, będzie mógł sprawdzić przebieg zarówno zatrzymanego do kontroli pojazdu, jak i pojazdu przewożonego np. na lawecie" - napisano w komunikacie.

Policjant może wytypować samochód do szczegółowej kontroli technicznej, a wówczas ma prawo - o ile ma odpowiednie prawo jazdy - wykonać pojazdem jazdę próbną (np. by sprawdzić hamulce). Negatywny wynik tej kontroli może skutkować wysłaniem do starosty informacji o potrzebie skierowania pojazdu na badanie techniczne albo zobowiązaniem kierowcy do powstrzymania się od dalszej jazdy i nałożeniem obowiązku usunięcia pojazdu z drogi. Według MSWiA pomoże to wyeliminować z dróg niesprawne samochody.


Nowe przepisy rozszerzają również ilość możliwości wpuszczenia kierowcy kontrolowanego pojazdu do radiowozu, nie tylko w celu obejrzenia nagrania. Będzie to możliwe, jeśli np. kierowca zadeklaruje chęć zapłaty mandatu za pomocą karty płatniczej.

 

Policjant nie będzie musiał się legitymować

Według nowego rozporządzenia policjant w mundurze nie będzie musiał legitymować się każdemu kierowcy podczas akcji polegających na wyrywkowym badaniu jak największej liczby kierujących np. pod kątem trzeźwości. Wtedy policjant podaje jedynie przyczynę zatrzymania. Nowe regulacje dotyczą ponadto zrywania plomb w celu kontroli przewożonych odpadów.
 

Kontrola transportu odpadów

 

Przepisy określają także warunki wykonywania kontroli transportu odpadów przez Inspekcję Ochrony Środowiska oraz procedury dotyczące kontroli pojazdów służb specjalnych.
 

Tak jak do tej pory, do kontroli będą mogli zatrzymać kierowców: policjanci, inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusze Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej, Służby Celno-Skarbowej, straży gminnej, straży leśnej oraz straży parku, jak również osoby działające w imieniu zarządcy drogi w obecności policjanta lub inspektora. Nowym uprawnionym do kontroli w zakresie transportu odpadów, w obecności wybranych uprawnionych, np. policjanta, są inspektorzy Inspekcji Ochrony Środowiska.

"W razie wątpliwości co do przewożonego ładunku wolno będzie kontrolującemu zerwać plombę zabezpieczającą" - przekazało MSWiA.
 

Ręce na kierownicę

Tu nie ma żadnej zmiany, ale warto przypomnieć, każdy kierowca ma obowiązek trzymania rąk na kierownicy w czasie kontroli. Tak naprawdę zawsze, gdy jesteśmy zatrzymywani, należy (szczególnie za granicą), położyć ręce na kierownicy po wcześniejszym - dla ułatwienia komunikacji - uchyleniu szyby. Ponadto kontrolujący może kazać wyłączyć silnik, włączyć światła awaryjne itp. Nowa wersja rozporządzenia mówi o tym, że kierujący na żądanie kontrolującego ma obowiązek umożliwić identyfikację pojazdu, np. otwierając maskę. W praktyce jednak to nic nowego.

STOP kontrola

Policjant nieumundurowany może zatrzymać kierującego pojazdem wyłącznie na obszarze zabudowanym – i to się nie zmieni. Policjant umundurowany może zatrzymać pojazd wszędzie. Niezależnie od ubioru policjanta może on wydać sygnał do zatrzymania ręką lub tarczą do zatrzymywania pojazdów, a w warunkach niedostatecznej widoczności tarczą z odblaskiem, latarką ze światłem czerwonym lub tarczą z odblaskiem.

 

Policjant może wydać kierującemu polecenie jazdy za nim do miejsca, gdzie kontrola nie powoduje utrudnień i zagrożenia. Gdy kontrola odbywa się w miejscu, gdzie postój jest zabroniony (według nowego zapisu jest to dopuszczalne, ale nie może zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego), policjanci włączają w radiowozie niebieskie światła błyskowe.

 

 

Uwaga kierowco ważna zmiana

Otóż przepisy, które rodzą potencjalne konsekwencje dla kierowcy, dużo poważniejsze niż mandat, są w nowym rozporządzeniu dwa, choć tak naprawdę w praktyce już funkcjonują:

 Jeżeli kontrolujący podczas kontroli kierującego pojazdem posiadającego prawo jazdy (…) stwierdzi, w szczególności na podstawie jego zachowania, stopnia koncentracji oraz rozmowy z nim, że niezbędna jest ocena jego stanu zdrowia, występuje do starosty z wnioskiem o tę ocenę.

W takim przypadku lepiej dla kierowcy i jego prawa jazdy nie tłumaczyć się: „Nie zauważyłem”, „Nie widzę” albo „Jestem zmęczony”. Powstrzymanie się od komentarza i spokojne przyjęcie pouczenia, czy ewentualnego mandatu jest bezpieczniejsze w skutkach.

Drugi zapis: - Jeżeli kontrolujący podczas kontroli kierującego pojazdem posiadającego prawo jazdy (…) stwierdzi, w szczególności na podstawie jego zachowania oraz rozmowy z nim, że istnieje uzasadnione i poważne zastrzeżenia co do jego kwalifikacji, występuje do starosty o skierowanie tej osoby na egzamin sprawdzający kwalifikacje. Zatem, nie zawsze przyznanie się do niewiedzy jest dla nas korzystne. Czasem zamiast dyskusji lepiej przyznać rację albo przemilczeć.

Ustawa ta wdraża do prawa krajowego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej dotyczącą drogowej kontroli technicznej pojazdów użytkowych. "Obecnie zamieszczony projekt znajduje się jeszcze w fazie uzgodnień międzyresortowych, dlatego też ostateczne zapisy mogą ulec zmianie" – dodaje MSWiA. Część przepisów będzie jednak stosowana dopiero od nowego roku.

Przepisy wchodzące w życie od 1 stycznia 2020 roku

Na stronie Komendy Głównej Policji możemy przeczytać:


Zgodnie ze znowelizowanym Prawem o ruchu drogowym od 1 stycznia 2020 roku kierowca będzie miał obowiązek umożliwić funkcjonariuszowi sprawdzenie stanu licznika. W praktyce oznacza to konieczność umożliwienia zajrzenia do wnętrza samochodu. Co więcej, będzie to obligatoryjny element towarzyszący każdej interwencji (Wyjątek będą stanowiły akcje typu trzeźwy poranek. W przypadku pojazdów holowanych lub przewożonych na lawetach ministerstwo daje funkcjonariuszowi dowolność. To mundurowy zdecyduje, czy kontrolować stan licznika).

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE